تبلیغات
سازمان حمل و نقل جمعی شهرداریهای شهرستان لنجان - تاریخچه تاکسی و تاکسیرانی
IMG4UP
به سامانه اطلاع رسانی سازمان حمل و نقل جمعی شهرداریهای شهرستان لنجان خوش آمدید.

-       تاریخچه تاکسیرانی

-       انواع تاکسی و تاریخ آن

-       تاریخچه تاکسی بین جنگ اول و دوم جهانی

-       نگاهی به قوانین

-       تاریخچه رنگ تاکسی

-       نحوه محاسبه نرخ تاکسی

تاریخچه تاکسیرانی :

تاکسی کلمه ای فرانسوی است که در زبان فرانسوی متداول گشته و به اتومبیل کرایه ای گفته می شود که در داخل شهرها مسافران را با نرخ معین از نقطه ای به نقطه دیگر می برد.با توجه به تحول حمل و نقل مسافران و وارداتی بودن مکانیسم تاکسی و تاکسیرانی شاید بتوان تاریخ دقیقی در زمان پیدایش تاکسی و آغاز فعالیت تاکسیرانی در ایران دانست گفته می شود که در سال 1324 اولین تاکسی در ایران توسط خانم فخرالدوله وارد تهران قدیم شد.ولی انچه مسلم است اینکه تاکسیرانی دورانی متشتت و غیر متمرکز را پشت سر گذاشت ولی آنچه مسلم است اینکه تاکسیرانی دورانی پر مشقت و غیر متمرکز را پشت سرگذاشت و بلاخره در تاریخ 28/3/1359 لایحه قانونی در طی یک ماده واحده راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیرنظر شهرداری تهران به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسید. و سپس در تاریخ بیستم مرداد ماه سال 1372 قانونی مشتمل بر یک ماده و بعنوان یک تبصره الحاقی در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 7 شهریور ماه 1372 به تایید شورای نگهبان رسید و برابر ان قانون امور تاکسیرانی سایر شهرهای کشور توسط شهرداریهای مربوط،اداره خواهد شد و کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو می گردد.ایین نامه های اجرایی ماده واحده مصوب 28 خرداد 1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی  و این تبصره توسط سازمان شهرداری های کشور با هماهنگی وزارت کشور تهیه  و پس از تصویب هیات وزیران به اجرا گذارده خواهد شد.هیات محترم وزیران نیز در تاریخ دهم ابان ماه سال 1374 ایین نامه اجرایی قانون مذکور را تهیه و به تصویب رساند و وزارت کشور در اجرای ان ایین نامه مقرر داشت تا اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت " مستند به سرشماری رسمی کشور " را به سازمانهای مستقلی به نام " سازمان تاکسیرانی " پس از تصویب اساسنامه محول کند و در شهرهای دارای جمعیت کمتر از 200 هزار نفر در سازمان اداری شهرداری پستهای لازم را پس از کسب موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور ایجاد کند تا به رتق و فتق امور تاکسیرانی بپردازد.در همین راستا،اداره کل امور شهر و شهرداریها وحوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور،دستورالعمل ویژه تاکسیرانی رابرای سراسر کشور تهیه کرد که در حال حاضر به اجرا گذاشته می شود.تصدی و اجرای کلی طرح های مطالعاتی و اجرایی و عمرانی مربوط به تاکسیرانی و رفاه شهروندان در ارتباط با تاکسیرانی،تصمیم گیری و تعیین تکلیف نسبت به کلیه اموری که به هر نحوی به تاکسیرانی ارتباط پیدا می کند،تدوین و تصویب ایین نامه ها و دستورالعمل ها و بخشنامه های داخلی مورد نیاز،اعمال و اجرای مقررات تصویب شده نسبت به تاکسیرانان و تاکسیداران ونظارت بر امور رفاهی،درمانی،تامینی،فرهنگی،بازرگانی،خیریه وورزشی کارکنان،تاکسیداران،تاکسیرانان،مدیران ورانندگان شرکتها و برنامه ریزی در امور اجرایی،کنترل،بازرسی،امور انظباطی وتشویقی از اهداف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ساری است.سازمان تاکسیرانی ساری در سال 1381 هجری شمسی تاسیس شد.قبل از سال 1381 به عنوان واحد در شهرداری مشغول به کار بود.جمعآ 1385 دستگاه تاکسی در این سازمان  موجود می باشد که جدیدا مسافربرهای شخصی هم تحت پوشش قرار گرفته اند.طبق دستورالعمل ستاد ساماندهی مسافربران شخصی تهران.تصدی و اجرای کلیه طرح های مطالعاتی و اجرایی و عمرانی مربوط به تاکسیرانی و رفاه شهروندان در ارتباط با تاکسیرانی،تصمیم گیری و تعیین تکلیف نسبت به کلیه اموری که به هر نحوی به تاکسیرانی ارتباط پیدا می کند،تدوین و تصویب ایین نامه ها و دستورالعمل ها و بخشنامه های داخلی مورد نیاز،اعمال و اجرای مقررات تصویب شده نسبت به تاکسیرانان و تاکسیداران و نظارت بر امور رفاهی،درمانی،تامینی،فرهنگی،بازرگانی،خیریه و ورزشی کارکنان،تاکسیداران،تاکسیرانان،مدیران و رانندگان شرکت ها و برنامه ریزی در امور اجرایی،کنترل،بازرسی امور انظباطی و تشویقی از اهداف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ساری است.

انواع تاکسی ها و تاریخ آن

-        تاکسی های اسبی و درشکه های کرایه ای

کالسکه و تاکسی های درشکه ای با ریشه فرانسوی (نرماندی) به معنی اسب کرایه ای است.اولین سند کالسکه های درشکه ای و کرایه ای به سال 1588 بر می گردد.زمانی که کاپیتان بیلی یک سرباز قدیمی 4 کالسکه را برای مراسم خاص در کنار دریا مستقر کرد.دردهه 1760 بیش از هزار گاری و درشکه های پر سر و صدا در خیابانهای لندن باعث تراکم زیادی شده بودند.

در سال 1380 وسیله ای با دو صندلی و دو چرخ ساخته و عرضه شد که آن  را درشکه دو چرخ نامیدند این وسیله که برای مردم سریع و راحت بود سابقه تاکسی لندن محسوب می شود از اواسط قرن نوزدهم دو نوع تاکسی در این شرح مطرح یا تردد شده یکی از این تاکسیها درشکه دوچرخه ای بود که قابلیت سرعت و زیبایی را توام داشت.دومین تاکسی ها در ایستگاه های راه آهن کار می کرد چهار چرخه هایی سنگین به نام گرولر ( Growler ) بود که توانایی حمل بار را داشت.تاکسی های اسبی که در طول جنگ جهانی اول در سوم آوریل 1974 مجوز این تاکسیهای سریع رسماً لغو شد.

-        تاکسی های موتوری

اولین تاکسیهای موتوری لندن که نام مدیر کمپانی خود را به نام برسیز (Berseys) داشتند نوع تاکسی الکتریکی بود.اما لقب این تاکسی به نام هومینگ بروس متاثر از صدای این تاکسی بود.از سال 1897 که 25 دستگاه از این تاکسیهای الکتریکی در خیابانهای لندن وارد شدند تا یکسال بعد تعدادشان به 50 دستگاه رسید.از آنجائی هم که این تاکسیها سبب حوادث مختلفی در شهر شده بودند و مشکلات فراوانی ایجاد کردند اطمینان عمومی از این تاکسی ها صلب شد تا اینکه در سال 1900 این تاکسیها از مدار تاکسیهای لندن خارج گردید.اما اولین تاکسی با سوخت بنزین در لندن در سال 1903 توسط پرونل  (Prunel) ساخته و معرفی شد.هرچند که پس از آن نمونه های دیگری نیز ساخته شد ولی بلحاظ مالی با شکست مواجه شدند.بعضی از این خودروها دارای ظاهری عجیب و البته فاقد سرعت بودند.تا پایان سال 1906 حدود صد تاکسی موتوری در لندن حضور داشتند اما وجود 500 تاکسی از کمپانی رنو که جزو تاکسی های عمومی لندن بودند انقلابی در تجارت ایجاد کرد.طرح قوانین مربوط به طراحی تاکسی های موتوری در سال 1906صورت گرفت.توسعه قوانین مربوط به کارخانه داران در ساخته های بعدی تاکسیها بسیار موثر بود.بیشتر تاکسیها بعد از سال 1906 بوسیله فروشندگانی چون من (Mann) اورتون (Orertone)،نپیر (Napier) پن هارد (Penhard) که هر دو بوسیله شرکت M و G اداره می شدند،ارائه گردیدند.همچنین تاکسیهائی از کمپانی های فیات،دراک (Darrag) بلسیز (Belsize) و کمپانی های دیگر ظاهر شدند.اما تا سال 1911 تاکسیهای کرایه ای گران بودند.شروع جنگ جهانی اول تجارت تاکسی را دگرگون و البته نابود کرد.به گونه ای که ماشین های یونیک که بسیار عمومیت داشت متوقف گردید.چراکه این کمپانی ها شروع به تولید جنگ افزارهای مورد استفاده در جنگ کرده و رانندگان جوان تاکسیها نیز به جبهه ها رفته و به تدریج تاکسی را کنار نهادند.

تاریخچه تاکسی بین جنگ جهانی اول و دوم

بعد از جنگ جهانی اول کمپانی بردمور (Beardmore) که بزرگترین شرکت مهندسی اسکاتلند بود اولین تاکسی را ارائه کرد.تاکسیهای عرضه شده در سال 1919 به دلیل استحکام و راحتی به عنوان تاکسیهای رولرزرویس شناخته شدند.تاکسیهای سیتروئین نیز در سال 1921 ارائه شد که خودروهای به روز شده کمپانی یونیک مربوط به قبل از جنگ بودند.در سال 1925 تلاش شد تا نوع تاکسی با دو صندلی و البته با قیمتی نازلتز عرضه شود.به موازات این تلاش تاکسیهای چهار صندلی به تدریج وارد بازار شد. ولی عدم تغییر شرایط تولید تا سال 1927 سبب شد شركتهای زیادی برای تولید خودروهای ویژه تاكسی بی‌انگیزه شوند. البته بجز شركت  «بردمورد» كه ساخت تاكسی را همچنان ادامه می‌داد. دراین سال قوانین مربوط به تولید عرضه و قیمت تاكسی‌ها با زنگری و تجدید نظر شد كه در چنین شرایطی تلاش‌های مضاعفی برای جذب سرمایه‌گذاران و سازندگان برای تولید تاكسی آغاز گردید بطوریكه پس از این تجدید نظر در قوانین كمپانی «بردمور» خودروی تاكسی مدل ام.ك 3 كه مدلی بسیار عمومی و قابل ارائه تاكسی بود را عرضه كرد. در سال 1929 نیز كمپانی دیگری در لندن مدلهای دیگری از تاكسی ارائه كرد. مدلهای فراوانی از خودرو ارائه گردید، البته نه بردمو و نه بازرگانی موریس نتوانسته‌اند به اندازه كمپانی آستین تاكسی تولید و عرضه كنند.

جنگ جهانی دوم

اكثر تاكسی‌داران در طول جنگ جهانی دوم به ارتش فراخوانده شده بودند. بنابراین تولید تاكسی‌های جدید نیز متوقف شده بود. در عین حال بازار تاكسی ها در طول جنگ عرصه‌ای بود كه توانست زنان را وارد این كار نماید همچنین زنان اجازه نقش آفرینی به جای مردان را یافتند . در واقع آزمونی برای مشاركت گستردة زنان در لندن فراهم آمد. در این میان تعداد زیادی تاكسی با رانندگانشان برای خدماتی چون آتش‌نشانی و یدك‌كشی پمپ‌های ماشین‌های آتش‌نشانی به خدمت گرفته شدند.

اما در طول جنگ بقیه تاكسی‌داران در بدترین شرایط از كمبود سوخت و در خیابانهای تخریب شده از بمبهای سرازیر شده به خیابانهای لندن به كار خود ادامه می‌دادند . هر چند سرویس كاران بخصوص سرویس‌كاران آمریكایی كارهایی كردند ولی این حرفه در ورطه سقوط حركت می‌كرد.

بعد از جنگ دوم جهانی

بعد از پایان جنگ ، نیاز شدیدی به وجود تاكسی‌ها احساس شده. ولی تولید مدلهای مربوط به قبل از جنگ، پایان یافته بود. هر چند سازندگان تاكسی بخصوص كمپانی بازرگانی موریس نمونه اولیه‌ای از تاكسی‌ بنام نوفیلر را در طول جنگ امتحان كرده بود ولی در سال 1947 مدلی مثل آلسفور عرضه شد كه توسط شركت بردمور به فروش رفت. ولی نتوانست بازاری برای خود بدست  آورد در سال 1948 كمپانی آستین جدیدمدلی بنام اف.اكس 3 را بوسیله كمپانی كار آبادیس (carbodies) را با حمایت مالی شركت اورتون وارد بازار كرد كه به زودی در بازار مصرف جایگاه تعیین كننده‌ای برای خود یافت با این حال اولین محصول موتور بنزینی در سال 1952 در دسترسی قرار گرفت. همچنین كمپانی آستین نمونه لیموزین چهار درب اف اكس 3 را ساخت بردمورد نیز مدل ام.ك7را در سال 1954 تولید كرد كه تعداد بسیار كمی از آن فروش رفت. تاكسی بعدی در سال 1958 با مدل اف.اكس 4 عرضه شد. تولید این نوع محصول در مدلهای مختلف بمدت 39 سال ادامه یافت این مدلها با وجود كاستی‌های فراوان، وسیله خارق العاده‌ای بودند. در سال 1982 شركتهایی مثل كاونتری و ...  حقوق تولید اف.اكس 4 را از شركت آستین خریداری كرده و شركت بین‌المللی تاكسی لندن آخرین نمونه اف.اكس 4 را ساخته و وارد بازار كرد. اما تولید این مدل تاكسی تا سال 1997 پس از تولید بیش از 75 هزار دستگاه پایان یافته و متوقف شد.

امّا در سال 1972 تولید آخرین تاكسی برمور بر مبنای جعبه دنده فورد به عنوان نمونه اولیه با شكست مواجه شد. اما آنان نقشه ساخت تاكسی‌ها منصرف نشده و در سال 1987 نمونه متروكب (Metrocab) را روانه بازار كردند. آخرین نمونه‌های این تاكسی‌ها كه از فایبرگلاس ساخته شده و توسط تویوتا تقویت شده بود از موتور دیزل فورد استفاده می‌كرد . مدل متروكب طی 20 سال تولید، چهار مالك را به خود دید. بیشترین موفقیت تولید این نوع خودرو مربوط به كمپانی هوپر (Hooper) بود. آخرین مالك آن نیز كم كروپ (kamkrop) بود كه این خودرو را در آوریل 2006 از رده خارج كرد. در سال 1997 شركت بین‌المللی تاكسی لندن، نمونه تی‌، اكس 1 (TX1) را جایگزین اف ، اكس 4  كرد كه با موتور فورد به روز شده بود. در حال حاضر نیز 11×1 تولید می‌شود و تولید تی، اكس،3 (111×1) نیز به زودی تولید خواهد شد.

نگاهی به قوانین

قوانین حاكم بر تجارت تاكسی لندن به حدود چهار صد سال پیش برمی‌گردد. در واقع این قوانین جزو قانون مربوط به شهر لندن محسوب می‌شد و در سال 1654 الیور كرامول، انجمن درشكه داران كرایه‌ای را بنیان‌گذارده بود. اما او در سال 1657 بواسطه‌ قدرتی كه این انجمن برای خود دست و پا كرده بود منحل شد. از سال 1694 نیز قوانین مربوطه اصلاح گردید و تاكسی‌های لندن می‌بایست پروانه و جواز دریافت می‌كردند. پس از سال 1843 نیز كنترل این تاكسی بر عهده پلیس واگذار گردید. پروانه‌های رانندگان تاكسی لندن برای 3 سال صادر می‌شد در سال 1843 رانندگان تاكسی باید به اجبار نشانی فلزی كه شماره پروانه‌ تاكسی در آن درج شده بود را به لباس خود نصب می‌كردند كه البته هنوز هم این امر وجود دارد. تاكسی‌های لندن با لوحی پلاستیكی به رنگ سفید مستطیل شكل بصورت كامپیوتری مشخص می‌شود مجوز بی‌نظیری است كه شماره و ظرفیت تاكسی داری مجوز در آن درج شده است.

تاریخچة رنگ تاكسی

زردی تاكسی از كجا آمده است؟

تاكسی در فرهنگ بین‌الملل به عنوان وسیله حمل و نقل كه برای استفاده یك با چند مسافر بر مبنای یك سفر توافقی از مبدا به مقصد انتخابی مسافر، كرایه می‌شود، تعریف می‌گردد. تا آن جا كه تاریخ جامعه شناسی و تمدن اجازه می‌دهد؛ادمی پیوسته حمل و نقل را به عنوان یك صنعت در جامعه خود در نظر گرفته است از تاریخ تمدن باستان و حمل و نقل ویژه آن روزها كه بگذریم، نزدیكترین شكل به تاكسی‌های امروزی را می‌توانیم در قرن هیجدهم میلادی و در اروپا بیابیم. كالسكه‌هایی كه با اسب كشیده می‌شدند، حتی خیلی زود توسط جوامع نوپایی مانند استرالیا نیز به كار گرفته شدند. قبل از آنكه هری ناتانیل آلن (allen.n.b) 600 خودروی بنزین سوز را برای تاسیس نیویورك تاكسی كب (taxi cabcoyorknew) به آمریكا وارد كند، ناوگانی از همین خودروها در فرانسه و تحت عنوان تاكسیمتركب (taximetrecab) به ارائه خدمات ترابری مشغول بودند. آنچه امروز به اختضار تاكسی خوانده می شود، در حقیقت از همین واژه تاكسیمتر برگرفته شده است وجه تسمیه تاكسیمتر هم بر گرفته از ریشه باستانی زبان لاتین است واژه taxi در زبان لاتین به معنای بها یا مالیات است و دیگری واژه metre از ریشه یونانی metron به معنای اندازه است.

كب (cab) هم خلاصه شده كلمه cabriolet است كه در قدیم به نوعی از كالسكه اطلاق می‌شده است.

در ادامه با وجودی كه تاكسی‌های الكتریكی ، مدت كمی در پاریس، لندن و نیویورك مورد استفاده قرار گرفت اما این نوآوری كوتلیب دایملر   آلمانی بود كه در سال 1897 به ظهور دایملر ویكتوریا victoriadiamler اولین تاكسی با مفهوم امروزی انجامید. مصرف سوخت بنزین در تاكسی‌ها. در پاریس ، لندن و نیویورك به ترتیب در سالهای 1899 ، 1903 و 1907 انجام شد. آلن، همان شخصی كه اولین تاكسی‌ها را از فرانسه به نیویورك وارد كرد، اولین كسی بود كه از رنگ معروف «زرد» بر بدنه تاكسی استفاده كرد.

او دریافته بود كه رنگ زرد راحت‌تر از سایر رنگ‌ها از دور مشخص می شود و در جلب توجه مسافران نقش بسزایی دارد. تاكسی به عنوان یك پدیده در دهه 1940 توسط دو اختراع دیگر متحول شد. نخستین اختراع، تاكسیمتر این بار در معنای «مصطلع» الكتریكی بود.

البته اندیشه چنین ابزاری چیز جدیدی نبود. جالب است بدانید كه در روم باستان، چرخ‌های ارابه‌ها به محوری مجهز بودند كه چند گوی قرمز بر روی آن قرار داشت. با حركت چرخ‌ها و به فواصل معینی یكی از توپ‌ها رها می‌شد. در انتها هزینه سفر بر مبنای توپ‌های آزاد شده محاسبه می‌شد. اما آنچه به این امر تسهیل كمك می‌كرد، فن‌آوری الكترونیك بود.

دومین اختراع مهم در این عرصه، ارائه رادیوهای دوطرفه بود. با كمك این رادیوها رانندگان می‌توانستند برای ارائه خدمات و به كمك یك مركز هماهنگ كننده، با سرعت كیفیت بسیار بالاتری حمل و نقل مسافران را سامان دهند. این دو اختراع در دهه 1980 و حضور رایانه و خدمات آن در سالهای بعد به طرز وسیعی متحول شدند. به زودی ساخت خودروهایی كه می‌بایست در صنف تاكسیرانی استفاده می‌شدند، نیز ملزومات قانونی خاصی را به وجود آورد. به این معنا كه كمپانی سازنده می‌بایست كیفیت خودروهای شخصی و تاكسی‌ها از یكدیگر متمایز می‌شدند. ایالات متحده در دهه 1390 توسط كمپانی جنرال موتور پیشرانه‌ای تخصصی برای تاكسی‌ها به دنیا معرفی كرد و در دهه 1960 كمپانی‌های بنز و پژو خودروهای دیزلی خاص را بدین منظور تهیه كردند و رقابت كمپانی‌های تاكسی‌رانی و فراگیرتر شدن این صنعت در بین جوامع انسانی، ارتقای كیفیت این حوزه را طلب می‌كرد. قانون گذار در كشورهای پیشرفته، سطوح مختلفی را برای حفظ كیفیت تاكسی‌رانی پیش‌بینی كرده این قوانین سطوحی چون استانداردهای ساخت خودرو، حقوق مسافر و محیط زیست را شامل می‌شوند. قوانین مربوط به استاندار خودرو ناظر بر نوع موتور، گنجایش اتاق، آلیاژ مصرفی برای محافظت بیشتر از مسافران، ماندگاری بیشتر، كارآیی عملی برای استفاده در طول چهار فصل، راهكارهای كاهش استهلاك لوازم خودرو، سازگاری با نظام‌های مختلف بین‌المللی در شاخه‌های رانندگی، راهداری و اقلیمی، قابلیت تعمیر آسان و قابلیت به روز رسانی ادوات است. چنین تكاپویی موجب شد تا سازندگان صاحب نام خودرو در نقاط مختلف جهان، اقدام به تولید تاكسی‌هایی با نام تجاری خاص كنند.

كمپانی نیز به عنوان پیشرو صنعت خودروسازی نوعی از خودروهای خود را به فن‌آوری توربودیزل مجهز كرد و از این راه توانست اكثر نقاط اروپا را تحت پوشش قرار دهد. این تاكسی‌ها به سیستم بهینه‌سازی سوخت، سیستم هیدرولیك پیشرفته و همچنین سیستم هدایت ماهواره‌ایی مجهز شده‌اند. دیگر سردمدار این صنعت كمپانی تویوتا است كه حداقل سه مدل معروف toyota، comfort، comfort crown Toyota  و sedencrowntoyota را به این امر اختصاص داده است. سامانه جدیدی كه بر تاكسی‌ها نصب شده (تاكسی‌های van  یا vanmini) به معلولان نیز اجازه استفاده از خدمات حمل و نقل را می دهد.

در این حالت صندلی چرخ دار مسافرف به كمك راننده به یك بالا‌بر متصل شده و درون خودرو جا می‌گیرد در نمونه‌ای دیگر این عمل به كمك یك شیب ملایم كه در مقابل درب خودرو قرار داده انجام شود.

در بسیاری از نقاط اروپا و ایالات متحده تجهیزات جانبی سطح بالایی از استانداردهای ساخت تاكسی را تشكیل می‌دهد. مهمترین این تجهیزات تاكسیمتر است كه در نوع امروزی آن نكات زیر رعایت می‌شود: صدور چاپ قبض و رسید برای مسافر – عدم امكان تغییر در سامانه (به لحاظ جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی) – اعلام گویای مقصد و یا مبداء‌ای كه مسافر از آنجا با راننده تماس گرفته – مجهز بودن به سامانه بین‌المللی  GPS   برای راهنمایی راننده و همچنین تامین امنیت بالا – كارت خوان جهت استافده از كارت‌های اعتباری.

همچنین صندلی این تاكسی‌ها به حسگرهایی مجهز شده‌اند كه با ورود مسافر و نشستن روی صندلی فعال می‌شوند. این حسگرها در صورت فراموش شدن فعال كردن تاكسیمتر آن را فعال می‌كنند و پیوسته گزارش دقیقی از زمان ورود، حضور و خارج شدن مسافر ارائه می‌دهد. غالب تاكسی‌ها به دو خط رادیویی مجهز هستند. یكی راننده را به مركز و دیگری مركز را به راننده وصل می‌كند. این بدان معناست كه در این حالت رانندگان نمی‌توانند در هنگام كار با یكدیگر صحبت كنند از دهه 1990 به بعد. سامانه دیگری بر روی تاكسی‌های بعضی از ایالت‌های آمریكا نصب شده كه به كمك آن مسافر با گرفتن یك شماره توسط گوشی همراه خود، نزدیكترین تاكسی را كه به وسیله ماهواره‌ به محل او راهنمایی می‌شود را در اختیار می‌گیرد. در ارتباط با حقوق مسافران، این كشورها بودند كه با توجه به سطح فرهنگی‌شان، اقدام به ارتقا این سطح كردند. تاكسی وسیله‌ای نیمه خصوصی محسوب می‌شود، به این معنا كه با وجود آزاد بودن استفاده از آن برای عموم، بعد از كرایه خصوصی می‌شود.

در این فضا راننده موظف است از مسیرهای انتخابی مسافر و سرعت دلخواه او حركت كند و این دو مورد تنها در صورت عدم مغایرت با قوانین راهنمایی و رانندگی امكان پذیر است.

تآمین دمای مورد نظر مسافر و رعایت مسائل اخلاقی و سیگار نكشیدن از جمله دیگر وظایفی است كه راننده باید رعایت كنند. از طرفی آشنایی راننده با تمامی خطوط و مسیرها از حقوق مسافر است، از این رو فارغ از مسئله GPS در بیشتر نقاط جهان از رانندگان امتحان نقشه‌خوانی به عمل می‌آید. به طور مثال رانندگان تاكسی در لندن موظف به دانستن اطلاعات دقیق و جزئی 25 هزار خیابات در مركز لندن و حومه است كه این اطلاعات هر سه سال یكبار به روز رسانی و آزمایش می‌شوند.

 

 

نحوه محاسبه نرخ تاكسی

میزان بهای پرداختی همواره یكی از مهمترین مقولات این صنعت بوده و هست این میزان معمولا بر اساس چهار مولفه یعنی، تعرفه موجود، تعداد توقف، مسافت و زمان انتظار محاسبه می‌شود برآیند این موارد باعث شده، تا مردم آلمان تنها در موارد ضروری از تاكسی استفاده كنند و در مقابل در بعضی از نقاط چین، كرایه تاكسی تنها یك یوان در ازای هر نفر باشند. تاكسیمتر به طرز گسترده‌ای در كشورها استفاده می‌شود، این در حالی است كه در برخی از نقاط جهان عمان از این وسیله را به كار نمی‌گیرد و در نتیجه همواره بین راننده و مسافر درگیری وجود دارد.

در تایوان مطابق قانون حتی خیابانهای مختلف ، قیمت‌های متفاوتی دارند كه به دقت مبلغ كرایه افزوده می‌گردد. شهرداری لندن نیز در مقابل بهای زیاد تاكسی ، مسئولیت خودرو و سرنشین‌های آن را به عهده می‌گیرد. در این شهر به طور مثال اگر در حین اینكه مسافری را به مقصدی خاص می‌برد، اقدام به سوار كردن مسافر بین راهی كند، تا مرحله ابطال گواهینامه قابل تعقیب قانونی است.

در هند نیز تاكسی‌ها رنگ‌های مختلفی دارند، این رنگ‌ها دسته‌بندی مختلف جغرافیایی را نشان می‌دهد تا از پرداخت كرایه‌های بالا جلوگیری شود. ژاپن نیز در ایستگاه‌های تاكسی خود دست به ابتكار جدیدی زده است. میزان كرایه براساس تعداد مسافر و اندازه خودرو تعیین می‌شود.

در این حالت خودروهای بزرگتر كرایه كمتری دریافت می‌كنند. نكته جالب دیگر آن است كه به موازات استفاده از وسایل نقلیه عمومی كه به كاهش آلودگی كمك می‌كنند نوع آنان نیز می‌تواند انسان را در معرض الودگی‌های مختلفی قرار دهد. نتیجه تحقیقاتی كه توسط امپریال كالج لندن و آزمایشگاه سلامت بوكستون انجام شده، حیرت بسیاری از افراد را برانگیخت. این گزارش كه در نشریه ENVIRONMENTATMOSPHEIC در سال 2006  به چاپ رسیده، حاكی است كه آلوده‌ترین مكان برای مسافران صندلی عقب تاكسی است. اتوبوس، موتورسواری و پیاده‌روی به ترتیب در ردیف دیگر موقعیت‌های آلوده قرار دارند.


نوشته شده در تاریخ پنجشنبه یکم مهرماه سال 1389 توسط سازمان حمل و نقل جمعی شهرداریهای شهرستان لنجان
قالب وبلاگ